Search results for " Heracles"
showing 2 items of 2 documents
La géographie de la Sicile dans la Bibliothéque Historique de Diodore de Sicile
2023
Diodorus’ information on Sicilian geography are few, and they occur in Books 4-5, devoted to local myths. The historian deals especially with subjects such as insularity, site, dimensions of the Island, with the aim to stress the central role played by Sicily within the ancient Mediterranean world, also from a geographical point of view. In Diodorus’ Sicilian “Archaeology” the coeval data about geography mingle with mythical information, often approximative and unreal, which the historian found in previous literary traditions. Yet mythical heroes left traces of their presence on the Island, and these are considered by Diodorus as still visible in his times, and a proof of their passage. Cen…
Eracle e la cerva di Cerinea del Museo Archeologico “A. Salinas” di Palermo. Dall’originale ai calchi moderni per la didattica e l’arredo privato
2021
Il testo, partendo da un inedito calco in gesso patinato della prima metà del ‘900 rinvenuto sul mercato antiquario, analizza il gruppo bronzeo con Eracle e la cerva di Cerinea del Museo Archeologico “A. Salinas” di Palermo da cui è tratto (fine I sec. a.C. – I sec. d.C.), descrivendone il tipo iconografico e individuandone l’archetipo lisippeo, attraverso il raffronto con esempi di età imperiale, tardo-antica e medievale. L’opera, ritrovata a Pompei nel 1805, fu donata al Museo dell’Università di Palermo nel 1831 per la munificenza dei Borbón/Farnese, di cui si approfondiscono almeno due episodi di illuminata committenza artistica per la città durante il soggiorno di Ferdinando I re delle …